Door de Staat goedgekeurd openbaredienstcontract en ondernemingsplan voorzien geen one-man car

NMBS heeft met bijzondere aandacht kennisgenomen van de beleidsverklaring van minister Jean-Luc Crucke. Zij zal met de voogdijminister de concrete initiatieven die erin vervat zijn, constructief onderzoeken.
Wat betreft de rol van de treinbegeleiders, zal Sophie Dutordoir, CEO van NMBS, vlug in gesprek gaan met de voogdijminister, Jean-Luc Crucke. Zij zal herhalen dat NMBS heel veel belang hecht aan de rol die de treinbegeleiders vervullen, met name:
- het garanderen van een veilig vertrek van elke trein en zorgen voor de veiligheid van de reizigers
- het informeren van de reizigers en de assistentie (bv Personen met beperkte mobiliteit)
- het controleren van de vervoersbewijzen
Zolang deze essentiële functies niet op een andere manier kunnen worden uitgevoerd, zal de inzet van treinbegeleiders essentieel blijven. Dit onderwerp werd ook in die zin beslist in het kader van het openbaredienstcontract en het ondernemingsplan 2023-2032, goedgekeurd door de Ministerraad op 23 december 2022, dat stelt: “Aan boord van onze treinen zorgen we eveneens voor de behoeften van onze reizigers door de aanwezigheid van onze treinbegeleiders te behouden voor de volledige duur van het contract. De treinbegeleiders spelen immers een cruciale rol voor het veiligheidsgevoel van de reizigers, voor de reizigersinformatie op de trein, voor de controle van de vervoerbewijzen, voor een veilig en stipt vertrek in de stations, en het bijzonder ook bij incidenten.” In dezelfde context werd beslist om bij elke aankoop van nieuwe treinstellen, die een levensduurverwachting hebben tot 2070, de nodige technische uitrustingen te voorzien. Die specificatie werd daarom ook opgenomen in het lastenboek met betrekking tot de aankoop van de MR30.
Bart Crols