Deze zomer: een maandabonnement voor jongeren dat geldig is op al het openbaar vervoer in België

Een maand lang met één enkel vervoersbewijs onbeperkt naar overal in België reizen met trein, tram, bus en metro? Deze zomer kan het voor jongeren van 18 tot en met 24 jaar.

NMBS, MIVB, De Lijn en TEC hebben zopas de 'Youth Holidays Combi’ gelanceerd. Daarmee kunnen jongeren tijdens de zomervakantie het hele land doorkruisen met het openbaar vervoer. Dankzij deze intermodale formule kunnen jongeren van 18 tot en met 24 jaar een maand lang onbeperkt gebruikmaken van trein, tram, bus en metro. Perfect om in de Ardennen enkele dorpen te verkennen met de trein en de bus, Brussel te bezoeken met de S-trein en de metro, of de Belgische kust af te reizen met de beroemde kusttram.

De ‘Youth Holidays Combi’ wordt in juli en augustus uitgetest. Het product wordt aangeboden ​ tegen de aantrekkelijke prijs van 59 euro. Het is uitsluitend verkrijgbaar via de NMBS-verkoopkanalen en moet op een gepersonaliseerde MoBIB-kaart worden geladen.

Reizigers met een gepersonaliseerde NMBS MoBIB-kaart kunnen de ‘Youth Holidays Combi’ kopen aan de loketten, automaten of via de NMBS-website. Gepersonaliseerde MoBIB-kaarten van de TEC, MIVB of De Lijn moeten eerst geformatteerd worden. Reizigers kunnen daarvoor terecht aan een NMBS-loket. Wie nog geen gepersonaliseerde MoBIB-kaart heeft, kan er voor zes euro een kopen aan de NMBS-loketten of bestellen via de website www.nmbs.be (in dat geval wordt de kaart binnen maximaal 5 werkdagen opgestuurd).

Hoewel de ‘Youth Holidays Combi’ uitsluitend bij NMBS wordt verkocht, is het abonnement uiteraard geldig op zowel trein, tram, bus en metro. Ook de klassieke ‘Youth Holidays’ is deze zomer weer verkrijgbaar. Daarmee kunnen jongeren onder de 26 onbeperkt in heel België met de trein reizen tegen € 35 voor een maand of € 18 voor een week.

Vrijetijdsreizen aanmoedigen

De zomermaanden nodigen vaak uit om op reis en ontdekking te gaan. Bijna driekwart van de jongvolwassenen combineert de trein al met andere vormen van openbaar vervoer of is van plan dat te gaan doen. De vier openbaarvervoersbedrijven ontwikkelden daarom dit geïntegreerde aanbod, dat van 29 juni tot en met 1 september 2024 in een testfase zal worden uitgerold.

Om de jongeren te bereiken, komt er op de sociale media en de digitale kanalen van de vier vervoersmaatschappijen een promocampagne met als slogan ‘Binge Belgium’. Daarnaast komen er ook affiches in de stations en de treinen, in de metrostations van De Lijn in Antwerpen en aan de kust, en in 17 MIVB-metrostations.

Sophie Dutordoir (CEO NMBS), Brieuc de Meeûs (CEO MIVB), Ann Schoubs (CEO De Lijn), Jean-Michel Soors (CEO TEC): "Op vraag van de vier ministers van Mobiliteit hebben we samen de haalbaarheid onderzocht van een testproduct waarmee het mogelijk is om tijdens de zomer met één vervoersbewijs en tegen een vast tarief naar overal in België te reizen met NMBS, MIVB, TEC en De Lijn. Uit onze verschillende enquêtes is gebleken dat jongeren vooral geïnteresseerd zijn in een formule waarmee ze de verschillende vormen van openbaar vervoer kunnen combineren. Na een grondige analyse viel de keuze op een maandabonnement voor de zomervakantie, speciaal voor jongeren van 18 tot en met 24 jaar. We hopen dat dit initiatief meer reizigers zal aanmoedigen om het openbaar vervoer te gebruiken voor hun vrijetijdsverplaatsingen. “ ​ ​
De 4 ministers van Mobiliteit: "Reizigers verwachten terecht eenvoudige en aantrekkelijke tariefformules op het volledige openbaarvervoernet om vlot met de bus, tram of trein doorheen België te kunnen reizen. Deze eerste vrijkaart voor jongeren zal vanaf deze zomer beschikbaar zijn en is de toekomst van onze mobiliteit! Jongeren zullen zo gemakkelijk door heel België kunnen reizen via de 555 NMBS-stations en bijna 45.000 haltes van MIVB, De Lijn en TEC. Het openbaar vervoer nemen wordt zo eenvoudiger én aantrekkelijker, ook voor nieuwe reizigers.

Guy Sablon

woordvoerder, MIVB