De reiziger zegt het nu ook: op de trein verspil je geen tijd

NMBS zet in campagne één van de grote troeven van de trein in de verf

De meeste treinreizigers beschouwen hun reis met de trein als tijd voor zichzelf, een moment waarop ze andere dingen kunnen doen. Dat blijkt o.a. uit een tevredenheidsenquête uitgevoerd door IPSOS (2019), in opdracht van NMBS. Treinreizigers maken van hun reistijd vooral gebruik om te ontspannen, muziek te beluisteren, te lezen, op internet te surfen of om te werken: wat aan het stuur van hun wagen onmogelijk zou zijn. Om nog meer reizigers hiervan te overtuigen, lanceert NMBS een imagocampagne met als slogan: “Wij wensen u een aangename reis”. De bijhorende spot is vanaf vandaag te zien op televisie en op internet en vanaf woensdag ook in de bioscoop.

De afgelopen jaren vervoert NMBS steeds meer treinreizigers. In 2019 waren dat er meer dan 253 miljoen, 3,9% meer dan het jaar daarvoor. De reizigers zijn ook meer tevreden over NMBS. In 2019 gaf 67% van de reizigers NMBS een score van minstens 7 op 10. In 2018 was dat nog 60%.

Werken, lezen en zich ontspannen

NMBS voert regelmatig onderzoek bij haar reizigers, met als doel haar dienstverlening te verbeteren om zo elke treinreis zo aangenaam mogelijk te maken.

Uit een onderzoek bij een representatief staal van treinreizigers, uitgevoerd door het marktonderzoeksbureau IPSOS ​ in opdracht van NMBS, associëren de meeste klanten die de vragen beantwoordden, de trein met een aangenaam, veilig en duurzaam vervoersmiddel dat de problemen van parkeren en files vermijdt.

Uit een andere peiling van IPSOS uitgevoerd in de loop van 2019 bij een duizendtal treinreizigers in het kader van de tevredenheidsenquête, ​ blijkt dat wat de reizigers doen aan boord van de trein, heel gevarieerd is. Bijna de helft van de reizigers profiteert van hun treinreis om zich te ontspannen, wat bij te slapen of om na te denken. Een derde van de reizigers leest af en toe de krant of een magazine; één op vijf dan weer leest een boek. Meer dan een kwart van alle reizigers gebruikt hun tijd op de trein om te werken.

De reizigers profiteren van hun rit om zich te ontspannen, te lezen of te werken
De reizigers profiteren van hun rit om zich te ontspannen, te lezen of te werken

7 tot 13 keer minder CO2 dan de wagen

De reiziger is zich ook bewust van het belang van de keuze voor meer duurzame en milieuvriendelijke verplaatsingen. Uit cijfers van de FOD Mobiliteit blijkt dat in België het spoor slechts 2% vertegenwoordigt van de totale energie verbruikt door alle transportmodi samen, maar wel instaat voor 8,8% van het personenvervoer.

Meer dan 95% van de locomotieven en motorstellen van NMBS rijdt elektrisch, wat maakt dat een trein tot 5 keer energiezuiniger is dan de gemiddelde auto. Uit een studie van een onafhankelijk bureau (in opdracht van de FOD Financiën) blijkt dat een auto gemiddeld 126 gram CO2 uitstoot per reizigerskilometer. Voor één treinreiziger is dat per kilometer gemiddeld 19 gram CO2. Tijdens de spits daalt dat tot minder dan 10 gram CO2 per reiziger en per kilometer*.

Met andere woorden, een treinreiziger zorgt voor 7 keer minder CO2-uitstoot dan een automobilist. Tijdens de spits loopt dat zelfs op tot 13 keer minder CO2-uitstoot dan een automobilist.

* Deze waarden houden rekening met de koolstofintensiteit van de elektriciteitsproductie in België en de 4% van de treinen van NMBS die rijden op niet geëlektrificeerde lijnen (dieselmotor).

De trein stoot 7 tot 13 keer minder CO2 uit dan de automobilist
De trein stoot 7 tot 13 keer minder CO2 uit dan de automobilist

De Belg sensibiliseren, samen met Jaco Van Dormael

Als de ruggengraat van een duurzame mobiliteit in België, is NMBS een cruciale speler om het reisgedrag van de Belg verder te laten evolueren. Om dat nog te versterken en nog meer pendelaars en vrijetijdsreizigers te overtuigen van de troeven van de trein, lanceert NMBS een imagocampagne.

De spot, die de komende weken zal te zien zijn op televisie, op internet en in de bioscoop, is gemaakt door Jaco Van Dormael, die door treinen gepassioneerd is. Ze illustreert de troeven van de trein aan de hand van verschillende soorten reizigers: studenten, jonge en minder jonge mensen op weg naar hun werk of een dagje uit.

 

In de trein kunnen ze zich ontspannen, werken of studeren, en dat in alle comfort en veiligheid. Dat is mogelijk dankzij de medewerkers van NMBS, waarbij voor elk van hen de reiziger centraal staat. Het zijn trouwens personeelsleden van NMBS die in deze campagne hun eigen rol en hun missie van elke dag uitvoeren: ​ er elke dag voor ​ zorgen dat de reizigers een aangename reis beleven…

Personeelsleden van NMBS voeren in deze campagne hun eigen rol en hun missie van elke dag uit: er elke dag voor zorgen dat de reizigers een aangename reis beleven…
Personeelsleden van NMBS voeren in deze campagne hun eigen rol en hun missie van elke dag uit: er elke dag voor zorgen dat de reizigers een aangename reis beleven…

Ontdek zelf de spot die de volgende weken te zien zal zijn:

 

Bart Crols

Bart Crols

Woordvoerder, NMBS

 

 

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.