COVID-19: NMBS moet aanbod opnieuw tijdelijk aanpassen

Bestaand aanbod biedt maximum aan alternatieven voor de reiziger

24 januari 2022 - Door de evolutie van de pandemie en het stijgend aantal besmettingen wordt NMBS net zoals andere economische sectoren op dit ogenblik geconfronteerd met medewerkers die afwezig zijn door ziekte of die thuis in quarantaine verblijven. Dit brengt met zich mee dat het treinaanbod vanaf 26 januari tijdelijk en georganiseerd wordt verminderd, en dat met ongeveer 6,5%. NMBS wil de hinder voor haar reizigers beperken door haar treinaanbod tijdelijk aan te passen: op die manier wil ze voorkomen dat dagelijks treinritten onvoorzien moeten worden geschrapt. Extra aandacht gaat naar de treinen die vooral worden gebruikt door scholieren en studenten.

In functie van de evolutie van de ziektecijfers en het aantal medewerkers in quarantaine zal zo snel mogelijk worden teruggekeerd naar het totale aanbod.

De tijdelijke vermindering van het treinaanbod moet ervoor zorgen dat reizigers kunnen blijven rekenen op een transparant, overzichtelijk aanbod dat beantwoordt aan hun mobiliteitsnoden. NMBS zal de treinsamenstelling van het bestaande aanbod overigens waar nodig versterken om het comfort van de klant te verzekeren.

Concreet wordt vanaf woensdag 26 januari ​ op weekdagen één van de vier IC-treinen per uur tussen Antwerpen en Brussel geschrapt. Ook de IC-treinen tussen Bergen en Aulnoye en tussen Namen-Charleroi en Maubeuge worden tijdelijk geschrapt (zowel tijdens de week als tijdens het weekend). Reizigers richting Frankrijk reizen best via Rijsel.

Daarnaast wordt een aantal voorstedelijke treinverbindingen (S-treinen) tijdelijk geschrapt of aangepast:

  • Schrapping van de S7 Halle – Vilvoorde en de S9 Landen – Brussel-Schuman – Eigenbrakel, behalve één S9-trein ’s ochtends vanuit Landen voor het verzekeren van het woon-schoolverkeer.
  • In de regio rond Antwerpen schakelt de S32-verbinding tussen Puurs, Antwerpen, Essen en Roosendaal over op een trein elk uur in plaats van elk half uur. Voor en na schooltijd wordt tussen Puurs en Antwerpen een tweede trein per uur behouden, telkens in beide richtingen.
  • De S42 Flémalle-Haute – Luik – Liers in de Luikse regio wordt eveneens geschrapt, behalve 2 treinen (één in elke richting) ’s ochtends voor het woon-schoolverkeer. ​
  • In de regio van Gent wordt de S53 treinverbinding tussen Gent-Sint-Pieters en Lokeren geschrapt. Het station van Beervelde wordt bediend door een extra stop van de IC-treinen tussen Oostende en Antwerpen).
  • In de regio van Charleroi schakelt de S61 tussen Charleroi, Namen en Jambes over op een trein per uur in plaats van elk half uur. Voor en na schooltijd wordt wel een tweede trein per uur behouden.

Tenslotte wordt nog een aantal piekuurtreinen geschrapt. Het gaat om twee S63-treinen tussen Charleroi-Zuid en Erquelinnes (één in elke richting), twee P-treinen tussen Oostende en Brussel (één in elke richting) en één P-trein ’s avonds van Brussel-Zuid naar Wezet.

NMBS volgt de situatie op de voet op en zal de nodige maatregelen blijven nemen zodat treinen niet onvoorzien moeten worden geschrapt.

Reizigers wordt aangeraden om reeds de dag voor hun treinreis de online reisplanner te raadplegen. Deze houdt vanaf dinsdag 25 januari volledig rekening met het aangepaste treinaanbod.

Dimitri Temmerman

Dimitri Temmerman

Woordvoerder, NMBS

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.