Coronavirus: communicatie NMBS/Infrabel

NMBS en Infrabel volgen nauwgezet de richtlijnen van de Nationale Veiligheidsraad en doen er samen alles aan om het treinverkeer in heel België te blijven garanderen. Zo kunnen reizigers, conform de aanbevelingen van de overheid, hun verplaatsingen met de trein zo gespreid mogelijk doen, en dat over de ganse dag.

Beide spoorbedrijven hebben de nodige maatregelen genomen op het gebied van inzet van treinmaterieel en personeel, en voor het beheer van het spoorverkeer vanuit de seinhuizen en de verkeersleiding.

NMBS zorgt ervoor dat de treinen en stations dagelijks worden schoongemaakt. Daarbij gaat extra aandacht naar wat de reiziger aanraakt; zoals deurklinken, vuilbakjes, ticketautomaten en de relingen van roltrappen.

Het personeel blijft zichtbaar en beschikbaar voor de reizigers. Hun focus ligt op veiligheidstaken en informatieverlening. Controle van vervoersbewijzen blijft mogelijk, zij het eerder visueel. Reizigers moeten aan boord van de trein dan ook steeds beschikken over een geldig vervoersbewijs. Er wordt hen gevraagd hun betalingen zoveel mogelijk elektronisch te doen.

NMBS en Infrabel staan permanent in contact met minister van Mobiliteit François Bellot en met de bevoegde instanties, om indien nodig bijkomende maatregelen te nemen.

Frédéric Petit

Woordvoerder Infrabel