Communicatie van NMBS betreffende de feiten die op vrijdag 8 augustus 2025 plaatsvonden in het station van Brussel-Noord

Een incident heeft op 8 augustus plaatsgevonden in het station van Brussel-Noord tussen reizigers en medewerkers van NMBS.

NMBS betreurt dit incident ten zeerste en neemt het zeer ernstig. Onmiddellijk na de feiten heeft NMBS een intern onderzoek geopend naar de exacte feiten en omstandigheden. Dit onderzoek loopt nog. In functie van de resultaten hiervan, zullen de gepaste maatregelen worden genomen.

NMBS herhaalt met klem dat zij de gebeurde feiten betreurt, maar wenst er tegelijk aan te herinneren dat de 480 agenten van Securail op het terrein elke dag op honderden plaatsen op het spoorwegdomein de veiligheid garanderen van 900.000 dagelijkse reizigers en de personeelsleden van NMBS, die vaak het slachtoffer zijn van agressie.

Ze vervullen een primordiale rol als contactpunt in de treinen en in de stations, voor de reizigers en het personeel, net zoals voor de politiediensten. Ze hebben in de loop van 2024 bijna 37.000 interventies uitgevoerd. Tijdens de eerste zeven maanden van 2025 werden bijna 22.000 interventies gedaan. De agenten moeten slagen in een door de wet voorziene opleiding van meerdere maanden, zijn beëdigd en volgen ook een permanente opleiding.

Ze vervullen eveneens een essentiële rol op het vlak van de strijd tegen fraude en de preventie van inbreuken door toe te zien op het respect voor de ganse geldende reglementering. Ze voeren veiligheidstaken uit op de perrons en de treinen, en voeren X-raycontroles uit in de Channel Terminal. De veiligheidsdienst van NMBS verzekert eveneens een gans werk van controle en toezicht via de 12.000 camera’s in de stations en de treinen en beheert zowel de oproepen van de reizigers als het personeel naar het Security Operations Center (bijna 120.000 oproepen in 2024).

Dimitri Temmerman

Dimitri Temmerman

Woordvoerder, NMBS

Share

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.

Neem contact op met

www.nmbs.be