Centrale Werkplaats Mechelen krijgt nieuw state-of-the-art logistiek centrum

De Centrale Werkplaats in Mechelen wordt uitgerust met een gloednieuw logistiek centrum. Het nieuwe, geautomatiseerde hoogbouwmagazijnencomplex (180.000 m3) zal de huidige werkhal tegen begin 2027 volledig vervangen. De bouw is op 30/12/2024 officieel gestart.

Het nieuwe logistieke centrum (NLC) omvat naast een traditioneel rekkenmagazijn voor de grote onderdelen ook een 45 meter hoog gerobotiseerd palettenmagazijn.

Dit zorgt voor een verbetering van de ergonomische werkomstandigheden van 50 logistieke medewerkers. De verhoogde efficiëntie zorgt voor kortere verwerkingstijden die uiteindelijk bijdragen aan een hogere beschikbaarheid van het materieel voor een betere dienstverlening.

Het NLC zal ook energiezuiniger zijn en dus leiden tot ​ lagere energiekosten, onder meer door het gebruik van een geothermische warmtepomp, verbeterde isolatie, zonnepanelen en LED-verlichting.

De Centrale Werkplaats van Mechelen is een van de 2 centrale werkplaatsen van het land en staat in voor het langetermijnonderhoud en de modernisering, aanpassing en herstellingen van verschillende types reizigersmaterieel. Zo worden in Mechelen jaarlijks zo’n 450 rijtuigkasten gereviseerd.

De werkplaats is ook het competentiecentrum voor de herstelling en revisie van 15.000 wisselstukken gaande van compressoren en koppelingen tot elektronica. ​

De werkplaats telt 1.200 medewerkers; in 2024 werden er 100 collega’s aangeworven.

Hub NMBS Technics

Het logistieke centrum is de voornaamste hub van NMBS Technics, dat instaat voor de aankoop, de modernisering en het onderhoud van het rollend materieel.

Het logistieke centrum heeft meer dan 50.000 verschillende artikelen in stock, gaande van kleine onderdelen tot tractie-omvormers en HVAC-eenheden die meer dan 1.000 kg wegen. Die worden dagelijks naar andere werkplaatsen verspreid.

NMBS investeert in het kader van het meerjareninvesteringsplan 2023-2032 bijna 1,4 miljard EUR in haar werkplaatsen met het oog op het garanderen van een goede dienstverlening aan de klant (betrouwbaarheid, netheid en beschikbaarheid van het materieel) alsook operationele efficiëntie van de onderhoudsprocessen.

Ragheno

Aan de Arsenaalzijde van het station van het Mechelen, vlak naast de Centrale Werkplaats, wordt parallel een omvangrijk stadsontwikkelingsproject (Ragheno-wijk) uitgewerkt, inclusief de ontsluiting van het projectgebied via een verbindingsweg doorheen de toekomstige wijk (vanaf de Leuvensesteenweg tot aan de Tangent aan het station (Arsenaalverbinding)).

De Centrale Werkplaats krijgt vanuit de Arsenaalverbinding ook een nieuw inritcomplex.

In het kader van dat project zal NMBS niet langer gebruikte terreinen van de Centrale Werkplaats, evenals haar terreinen op de Raghenosite, verkopen. De opbrengst daarvan zal de bouw van het logistiek centrum (grotendeels) financieren.

Bart Crols

Bart Crols

Woordvoerder, NMBS

 

Share

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.

Neem contact op met

www.nmbs.be