Brussel verwelkomt eerste Nightjet uit Berlijn

Uitbreiding van trans-Europees nachttreinaanbod gaat verder

In Brussel is dinsdagochtend de eerste Nightjet uit Berlijn aangekomen. Deze verbinding is een nieuwe stap in de uitbreiding van het milieuvriendelijke en comfortabele nachttreinaanbod vanuit Brussel naar andere Europese (hoofd)steden en het jongste succes van de nachttreinalliantie van de vier treinoperatoren ÖBB, NMBS, SNCF en DB.

De Oostenrijkse treinoperator ÖBB legt sinds deze week drie keer per week een nachttrein in tussen Brussel en Berlijn en tussen Berlijn en Parijs. ÖBB werkt daarvoor respectievelijk samen met NMBS en de Duitse spooroperator DB, en DB en de Franse spooroperator SNCF.

Georges Gilkinet, Vicepremier en Federaal Minister van Mobiliteit: “Treinen doen ons dromen en de lancering van de nieuwe Nightjet Brussel-Berlijn maakt van de droom een realiteit. Het aanbod neemt stap per stap toe. De Belgische regering beïnvloedt overigens rechtstreeks de ontwikkeling van het aanbod vanuit België dankzij financiële steun aan elke nachttreinoperator die bij ons aanklopt. Geen enkel vervoersmiddel is meer milieuvriendelijk dan de trein om te reizen, en als minister van Mobiliteit ben ik zeer verheugd over dit aanbod."
Sophie Dutordoir, CEO van NMBS: “Nachttreinen hebben altijd al een integraal deel uitgemaakt van de Belgische spoorgeschiedenis, sinds Georges Nagelmackers, de stichter van de mythische "Compagnie des Wagon-Lits". En omwille van de geografische ligging, bevond België zich altijd al in het hart van het Europese spoornetwerk. Dus toen ÖBB begin 2020 de nachttreinen opnieuw lanceerde, wilde NMBS maar wat graag deelnemen aan het initiatief en op die manier meer Europese (hoofd)steden via lange afstandstreinen met Brussel verbinden, zowel overdag als ’s nachts. NMBS biedt onderhoudsdiensten aan, zet treinpersoneel in op het Belgische deel van het traject en verkoopt tickets via haar eigen verkoopskanalen."
Leonore Gewessler, Oostenrijkse Federale Minister van Mobiliteit: "Het reizen per spoor beschermt het klimaat en met de nachttrein wordt reizen ook nog eens praktisch en gemakkelijk. Reizigers ​ stappen immers 's avonds op de trein en worden 's ochtends volledig uitgerust wakker in een andere Europese hoofdstad. Met de nieuwe Nightjet-verbindingen, brengen we grote Europese steden nauwer samen, en maken we milieuvriendelijk reizen nog gemakkelijker. Ik ben ervan overtuigd dat dit de toekomst van mobiliteit voor ons allen is. ​ Het spoor is ideaal voor verbindingen op de korte en middellange afstand.
Andreas Matthä, CEO ÖBB: "Via de nieuwe, internationale verbindingen zetten we de uitbouw van ons nachttreinaanbod consequent verder en benadrukken we onze positie als leidende aanbieder van nachtreizen. De Nightjet van ÖBB is vandaag al een symbool van een verder integrerend Europa. Via de samenwerking van vier Europese spoorondernemingen wordt nu een nieuw aanbod tussen Berlijn en Parijs en tussen Berlijn en Brussel uitgebouwd, met aantrekkelijke, klimaatvriendelijke nachtelijke verbindingen.”
Volker Wissing, Duits Minister van Digitale Zaken en Transport: "Vandaag is een goede dag voor alle reizigers en pendelaars die zullen kunnen genieten van de nieuwe treindiensten tussen de Europese hoofdsteden. Dit nieuwe product is mogelijk gemaakt dankzij een nauwe samenwerking tussen alle betrokken partijen, die een echte nachttrein- alliantie hebben opgezet. Daarbij steunen ze ons in de implementatie van ons TEE 2.0 concept door specifieke diensten voor reizigers aan te bieden. Ik ben ervan overtuigd dat we meer teamwork nodig hebben tussen de Europese spoorondernemingen, zoals dit initiatief, om het spoor nog aantrekkelijker te maken dan concurrerende vervoersvormen. De Oostenrijkse, Franse, Belgische en Duitse spoorondernemingen - met hun nachttrein-alliantie - hebben ons getoond dat dit mogelijk is".
Richard Lutz, CEO Deutsche Bahn: "Met onze partners hebben we ons tot doel gesteld het reizen per trein nog aantrekkelijker te maken voor onze klanten in Europa. De nachttrein staat voor klimaatvriendelijk reizen en een geïntegreerd Europa zonder grenzen. Dat maakt ook deel uit van onze strategie voor een sterk spoorsysteem. Bij DB zijn we trots op onze deelname aan de Europese nachttrein-alliantie."

Vanuit Brussel-Zuid vertrekt elke dinsdag, donderdag en zaterdag (om 19u03) een Nightjet (via Keulen) naar Berlijn, met aankomst de volgende ochtend in Berlin Hauptbahnhof om 8u26. Op maandag, woensdag en vrijdag (om 20u18) vertrekt de trein vanuit Berlijn, met aankomst in Brussel de volgende ochtend om 9u56.

Voor de verbinding naar Brussel werkt ÖBB samen met NMBS: op het Belgische net wordt treinpersoneel van NMBS ingezet. NMBS biedt onderhoudsdiensten aan en verkoopt tickets van Nightjet via haar eigen verkoopskanalen.

De reis met de Nightjet is niet enkel goed voor het milieu maar eveneens comfortabel en scherp van prijs want tegelijk worden immers waardevolle tijd en hotelkosten bespaard.

Tickets zijn verkrijgbaar voor zitwagens (vanaf 34,90 EUR per persoon en per richting), ligwagens (vanaf 49,90 EUR) en slaapwagens (vanaf 79,90 EUR). Tickets kunnen aangekocht worden via de website van NMBS en www.nightjet.com.

Het Nightjet-aanbod van en naar Brussel startte begin 2020 met de nachttrein naar Wenen: dat aanbod is ondertussen van twee naar drie wekelijkse verbindingen opgeschroefd. ​

Bart Crols

Bart Crols

Woordvoerder, NMBS

 

 

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.