418.000 treinreizigers kiezen voor Train+ tijdens eerste maand nieuw ticketaanbod

Het nieuwe ticketaanbod van NMBS kent een zeer sterke start. Tijdens de eerste maand kochten maar liefst 418.000 reizigers een Train+ kaart, waarvan de helft de jaarversie. Dat betekent dat al een kwart van alle occasionele treinreizigers – dat zijn de reizigers zonder abonnement – heeft gereisd met Train+. Bij de senioren was dat zelfs de helft.

Train+ maakt deel uit van het vernieuwde ticketaanbod dat sinds 15 oktober beschikbaar is. Reizigers met Train+ krijgen extra korting tijdens de daluren en het weekend, en genieten van een voordelig maximumtarief, ook tijdens de spits.

Train+ is verkrijgbaar op drie manieren: gekoppeld aan de persoonlijke MoBIB-kaart, gekoppeld aan het My NMBS-account (digitaal) of als losse QR-code (digitaal of op papier). Nog tot en met 4 januari 2026 is Train+ te koop aan de helft van de prijs. Jongeren, senioren en rechthebbenden op een verhoogde tegemoetkoming betalen zo slechts 2 euro voor een maandversie en 16 euro voor een jaarversie. Voor andere reizigers is dat 3 euro per maand of 24 euro per jaar.

Reizigers kiezen massaal voor Train+

In verhouding tot het aantal reizigers wordt Train+ het vaakst gekocht en gebruikt door senioren. Zij gebruiken dit voor maar liefst de helft van al hun occasionele verplaatsingen. Ook bij de andere doelgroepen, zoals de jongeren en personen met een verhoogde tegemoetkoming, kent Train+ een groot succes. Dat maakt alle treinreizigers samen, inclusief de volwassenen, Train+ gebruiken voor een kwart van hun occasionele verplaatsingen.

Goedkoper reizen, eenvoudiger kiezen

Dankzij het nieuwe ticketaanbod is reizen met de trein globaal goedkoper, vooral tijdens de daluren en het weekend en voor wie vaker de trein neemt. Reizigers hoeven bovendien niet meer zelf te zoeken naar het voordeligste ticket. Zowel aan de automaten, online als aan de loketten wordt automatisch het goedkoopste ticket aangeboden.

Alle tarieven worden nu berekend op basis van de afstand. Iedereen betaalt dus per kilometer. Reizigers met een Train+ kaart reizen goedkoper tijdens de daluren en krijgen extra korting tijdens het weekend. En met Train+ betalen volwassenen (26-64 jaar) voor één rit nooit meer dan 14 euro en jongeren (12-25 jaar), senioren (65+) en rechthebbenden op een verhoogde tegemoetkoming nooit meer dan 5,5 euro.

Jongeren, senioren en rechthebbenden op een verhoogde tegemoetkoming krijgen met Train+ korting op een tarief dat sowieso al lager is voor hen. En in tegenstelling tot het vorige ticketaanbod reizen senioren nu ook voor 9 uur ’s ochtends aan een verminderd tarief en zijn ze niet langer verplicht een heen-en-terugticket te kopen.

Vlotte uitrol en eerste verbeteringen

De lancering van het nieuwe ticketaanbod was de grootste wijziging van het tarievengamma in jaren. Daarvoor moesten ook alle verkoopsystemen worden aangepast. De uitrol verliep technisch vlot, zonder grote problemen in de app, op de website, aan de automaten of de loketten.

Om het aankoopproces nog eenvoudiger te maken, volgen er in december een aantal verbeteringen. Zo zullen reizigers Train+ via de website en app voortaan in één stap samen met hun treinticket kunnen kopen en betalen. Nu moeten ze daarvoor twee aparte aankopen doen. Daarnaast zal het systeem enkele praktische gegevens – zoals het reisgezelschap – bewaren, zodat reizigers deze bij volgende aankopen niet telkens opnieuw moeten invullen.

Om vlot gebruik te kunnen maken van de nieuwe tarieven en van Train+ is het belangrijk om de nieuwste versie van de NMBS-app te gebruiken. Meer dan 90% van de gebruikers doet dit al. Via de oude NMBS-app kunnen er geen tickets meer worden aangekocht.

Extra hulp voor de reizigers

Het nieuwe ticketaanbod zorgt bij de reizigers voor veel vragen, wat logisch is gezien de omvang van de verandering. Daarom zet NMBS sinds de lancering extra medewerkers in bij de klantendienst en in de stations, iets wat nog zeker zo blijft tot begin volgend jaar.

Een vaak gestelde vraag komt van reizigers die vroeger een Multi of tienrittenkaart gebruikten, vaak pendelaars die twee à drie dagen per week de trein nemen. Voor hen bestaat er sinds enkele jaren het Flex Abonnement, dat doorgaans een betere optie is.

Reizigers moeten er ook soms aan worden herinnerd dat wanneer ze heen en terug willen reizen, ze twee tickets nodig hebben. Iets wat aan de automaten soms vergeten wordt.

Dimitri Temmerman

Dimitri Temmerman

Woordvoerder, NMBS

 

 

Delen

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.

Neem contact op met

www.nmbs.be