35.000 extra controles uitgevoerd tijdens grootschalige controleactie in september

Van 4 tot en met 12 september 2025 heeft NMBS een grootschalige controleactie gehouden. De controles werden uitgevoerd door treinbegeleiders, mobiele controleteams en agenten van Securail, de veiligheidsdienst van NMBS. Ook de spoorwegpolitie en de lokale politie werkten hieraan mee, elk binnen het kader van hun bevoegdheden. Het doel: reizigers eraan herinneren dat reizen met een geldig vervoerbewijs essentieel is.
Tijdens deze actie werden zo’n 35.000 bijkomende reizigers gecontroleerd door de mobiele controleteams in meer dan 400 treinen. Bij die controles bleken meer dan tweeduizend reizigers niet over een geldig vervoerbewijs te beschikken, ofwel 6,3% van de gecontroleerde personen. Dat aandeel stemt overeen met wat gebruikelijk wordt vastgesteld. In 2024 had 7% van de gecontroleerde reizigers geen geldig vervoersbewijs, wat ook een financiële impact heeft op het bedrijf. Deze verscherpte controles komen bovenop de controles die elke dag worden uitgevoerd door de treinbegeleiders.
De Securailagenten voerden ook controles uit voor de perrons om de reizigers ervan bewust te maken dat ze een geldig vervoersbewijs moeten hebben voor ze in de trein stappen. Het hebben van een geldig vervoerbewijs, vermijdt (soms verhitte) discussies en draagt bij aan het comfort van alle reizigers. Het komt ook de veiligheid van de medewerkers ten goede, want discussies over het niet hebben van een geldig vervoersbewijs vormen de voornaamste aanleiding voor agressie tegenover het NMBS-personeel.
De aanpak van fraude is een prioriteit voor NMBS. De komende maanden zullen er nog andere intensieve controleacties volgen.
De acties kaderen in een bredere versterking van de ticketcontroles: dit jaar zullen er 40% meer reizigers worden gecontroleerd ten opzichte van vorig jaar. De extra controles worden overigens geapprecieerd door de reizigers. Ze zorgen namelijk voor meer zichtbaarheid van onze treinbegeleiders en van de Securailagenten, wat bijdraagt tot een grotere klantentevredenheid.