25 jaar geleden ging de eerste treinbestuurster aan de slag

Het is dit jaar precies 25 jaar geleden dat NMBS voor het eerst een treinbestuurster heeft aangeworven. Dat kon toen pas nadat een wet nachtwerk voor vrouwen mogelijk maakte onder dezelfde voorwaarden als voor mannen. Intussen zijn bij NMBS 180 treinbestuursters aan de slag, een aantal dat jaar na jaar stijgt. En ook bij andere spoorjobs is het aandeel vrouwen de afgelopen jaren fors gestegen. Eén op de vijf medewerkers bij NMBS is nu een vrouw. Tien jaar geleden, in 2013, was dat nog één op de tien.

De allereerste treinbestuurster ooit in ons land was Yvette Pons, uit Luik. Zij ging in april 1998 aan de slag om vervolgens in juli 1999, na haar opleiding bij NMBS, voor het eerst een trein te besturen. Een kwarteeuw later werkt Yvette nog steeds bij NMBS. Niet langer als treinbestuurster, maar als technicus in de werkplaats van Salzinnes, in de provincie Namen.

Een andere pionier onder de treinbestuursters is Stefanie Berat, uit Gent. Zij ging in 1999 aan de slag bij NMBS en werd de eerste treinbestuurster uit haar regio. In de video hieronder ontdek je het verhaal van Yvette en Stefanie.

Van pioniers… naar 180 treinbestuursters

Intussen telt NMBS 180 treinbestuursters. Dat is nog steeds maar zes procent van het totale aantal bestuurders, maar het aantal vrouwen dat kiest voor de job blijft stijgen. Tien jaar geleden bijvoorbeeld was amper drie procent van de treinbestuurders een vrouw. De komende jaren zal het aandeel treinbestuursters verder stijgen. Zo zijn er onder de 150 treinbestuurders die momenteel in opleiding zijn tien procent vrouwen.

Treinbestuurster word je niet op de schoolbanken. Kandidaten krijgen daarom bij NMBS een intensieve en betaalde opleiding van 10 tot 12 maanden, met zowel theorie- als praktijklessen, waarvan een deel op treinsimulatoren.

Diversiteit onder de werknemers

Niet alleen bij treinbesturing, maar in alle jobs neemt het aandeel vrouwen bij NMBS de laatste jaren toe. Van de 17.000 medewerkers bij NMBS is 1 op de 5 een vrouw. Tien jaar geleden, in 2013, was dat nog 1 op de 10. En van alle nieuwe collega’s in 2022 was 1 op de 4 een vrouw.

Dit is het resultaat van een doorgedreven diversiteitsbeleid. NMBS spant zich al jaren in om de diversiteit van de samenleving – en dus van onze reizigers aan boord – te weerspiegelen in het personeel. Bovendien tekende NMBS samen met heel wat andere Europese spooroperatoren het ambitieuze Women In Rail akkoord. Deze overeenkomst heeft onder andere als doel om de spoorwegsector aantrekkelijker te maken voor vrouwen.

De diversiteit zien we ook in de verschillende leeftijdsgroepen. Van alle nieuwe medewerkers die vorig jaar werden aangeworven is 28% jonger dan 26. Elf procent is ouder dan 50.

1.600 vacatures in 2023

In 2023 gaat NMBS op zoek naar 1.600 nieuwe collega’s (V/M/X), hoofdzakelijk operationeel personeel. Het gaat onder meer om 500 technici, 350 treinbegeleiders, 180 treinbestuurders, 150 veiligheidsagenten voor Securail en een honderdtal vacatures voor andere profielen, voornamelijk om te werken in de stations (onderstationschefs, commercieel bedienden) of voor de klantendienst.

Er zijn ook vacatures voor architecten en profielen bouwkunde (zoals werfleiders) of voor minder bekende en zichtbare spoorjobs, zoals die in de bundels: enorme parkeerzones waar de treinen worden voorbereid voor vertrek.

Voor meer dan 630 van de 1.600 vacatures werden al de juiste mensen geselecteerd. De helft is intussen al gestart. Meer informatie over de verschillende jobs bij NMBS is terug te vinden via nmbs.be/jobs.