244 miljoen reizigers kozen in 2023 voor de trein

Aantal treinreizigers stijgt met 7%. Vooral aantal occasionele reizigers groeit.

NMBS heeft vorig jaar ruim 244 miljoen treinreizigers vervoerd. Dat zijn er zeven procent meer dan het jaar ervoor, in 2022. Na de coronajaren stijgt het aantal treinreizigers zo voor het tweede jaar op rij, en dat zowel bij de pendelaars met een abonnement als bij de occasionele reizigers. Vooral bij die laatste categorie en dus ook voor vrijetijdsverplaatsingen blijft de trein aan populariteit winnen. NMBS telt op weekdagen nu gemiddeld 96% van het aantal reizigers in 2019. Eind 2022 was dat nog 90%.

Opnieuw meer pendelaars ​

Van alle reizigers in 2023 maakten er 89 miljoen gebruik van een woon-werkabonnement. Ook al zijn dat er acht procent meer dan in 2022, heeft op weekdagen telewerk nog steeds een impact op het aantal pendelaars en de regelmaat waarmee zij de trein nemen. Het aantal woon-werkabonnees ligt dan ook nog lager dan in 2019.

Daarom is er sinds april 2023 voor pendelaars naast het Standard Abonnement ook een Flex Abonnement, een op maat gemaakte abonnementsformule voor wie twee of drie dagen per week naar het werk pendelt. Het gaat om een digitaal product dat beschikbaar is in vier formules (80 of 120 reisdagen per jaar of 6 of 10 reisdagen per maand). Het is combineerbaar met een abonnement voor De Lijn, MIVB en TEC, alsook met een abonnement voor een NMBS-parking.

Voor het woon-schoolverkeer zit NMBS al sinds 2022 opnieuw op het niveau van voor de coronacrisis. In 2023 maakten 64 miljoen reizigers gebruik van het Student Abonnement. Dat is een stijging van zes procent in vergelijking met 2022, en ook een stijging van twee procent in vergelijking met 2019.

Opvallend is dat in vergelijking met 2019 er tijdens de ochtend- en avondspits nu 10% minder reizigers zijn. Tijdens de daluren daarentegen ligt het aantal treinreizigers nu 10% hoger.

Wanneer zijn er de meeste reizigers?

Voor wie zelf met de trein pendelt, is dit wellicht geen verrassing: de drukste ochtendspits van de week is die op dinsdag, gevolgd door die van maandag. Dan nemen de meeste pendelaars de trein. Op vrijdagochtend zijn er minder pendelaars, maar als we de hele dag in beschouwing nemen, is vrijdag wel de drukste dag van de week. Het mindere aantal pendelaars ’s ochtends, wordt vanaf de avondspits ruimschoots gecompenseerd door kotstudenten op weg naar huis of mensen die de trein nemen voor een uitstap.

Aantal occasionele reizigers blijft groeien

Bij de occasionele reizigers wint de trein voor vrijetijdsverplaatsingen al langer aan populariteit, vooral tijdens het weekend en de schoolvakanties. Deze trend heeft zich ook in 2023 verdergezet.

Met tijdelijke promoties als het Duo Ticket tijdens de zomervakantie of het Winter Promo Ticket tijdens de kerstvakantie bevordert NMBS dit ook. Met succes, want tijdens de maanden juli en augustus bijvoorbeeld waren er acht procent meer reizigers dan het jaar ervoor. En op weekenddagen zijn er geregeld 20% meer treinreizigers dan in 2019.

In totaal maakten in 2023 zo’n 77 miljoen reizigers gebruik van losse tickets of tienrittenkaarten. Een stijging van acht procent ten opzichte van 2022.

30% meer reizigers tegen 2032

Tegen 2032 wil NMBS het aantal treinreizigers met dertig procent en het treinaanbod met tien procent verhogen.

De eerste fase van het vervoersplan 2023-2026, dat in december 2023 van start ging, is daarvoor alvast een eerste stap. Zo kregen verschillende stations al een betere verbinding met de luchthaven van Charleroi. Zeven dagen op zeven rijdt daarvoor in beide richtingen een IC-trein tussen Leuven, Fleurus en Charleroi-Centraal. Deze trein stopt ook in Heverlee, Waver en Ottignies. In het station van Fleurus is een vlotte overstap voorzien op bussen van de TEC naar de luchthaven van Charleroi.

Daarnaast is in december op weekdagen het treinaanbod uitgebreid tussen Antwerpen en het station van Noorderkempen, tussen Gent en Oudenaarde en op de voorstedelijke S-netten van Luik en Charleroi.