227 miljoen treinreizigers in 2022

In 2022 mocht NMBS 227 miljoen reizigers verwelkomen. In vergelijking met 2021 gaat het om een stijging van 32% (+55 miljoen reizigers). Gemiddeld bedraagt het aantal reizigers ongeveer 90% van het reizigersvolume in 2019, vóór de gezondheidscrisis. In 2019 vervoerde NMBS 253 miljoen reizigers.

Met telewerk duurzaam verankerd in onze verplaatsingsgewoonten, registreerde NMBS 82 miljoen reizigers voor de woon-werkabonnementen, hetzij een daling van 15% ten opzichte van 2019. Voor het woon-schoolverkeer noteert de spoorwegmaatschappij echter een terugkeer naar de normale situatie met 61 miljoen abonnementshouders.

Voor hun vrijetijdsverplaatsingen kozen de Belgen vorig jaar al opnieuw volop voor de trein: het aantal reizigers met tickets en 10-rittenkaarten overtrof sinds de zomer de cijfers van vóór de gezondheidscrisis, vooral tijdens het weekend en de schoolvakanties. In totaal verwelkomde NMBS 73 miljoen occasionele reizigers, een evenaring van het niveau van 2019.

Ook de promoties waren een voltreffer: tijdens de lente en de zomer was het Duo Ticket een groot succes met 7 miljoen ritten. En tijdens de kerstperiode maakten 1,8 miljoen reizigers gebruik van het Winter Promo tarief aan halve prijs. NMBS verwelkomde tot slot ook bijna 4 miljoen reizigers van en naar Brussels Airport, wat betekent dat bijna 1 op de 4 reizigers de trein koos om naar de luchthaven te gaan.

De aankoop van vervoersbewijzen gebeurt overigens almaar vaker digitaal: de app en website waren vorig jaar goed voor meer dan een derde van de gekochte tickets en 10-rittenkaarten.

Groei consolideren en meer reizigers aantrekken

De trein vormt voor veel mensen een interessant alternatief, zeker met het oog op de klimaatuitdagingen: NMBS heeft de ambitie om tegen 2032 30% meer reizigers te verwelkomen, zowel vrijetijdsreizigers als abonnementshouders voor woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer. Dit wil NMBS bereiken door te investeren in projecten die een betere stiptheid en een comfortabel onthaal in stations en treinen garanderen, en door een aantrekkelijk treinaanbod, voordelige tariefvoorwaarden en flexibele, digitaal toegankelijke producten aan te bieden met een efficiënte en klantvriendelijke dienstverlening.