Vernieuwingswerken station Dendermonde gaan nog dit jaar van start

NMBS en Infrabel maken station autonoom toegankelijk. Ook aantal fietsparkeerplaatsen wordt sterk uitgebreid.

Het station van Dendermonde ondergaat vanaf dit jaar een grondige metamorfose. NMBS en Infrabel maken het station de komende jaren autonoom toegankelijk, dankzij hogere perrons en een lift naar elk perron. Daarnaast komen er twee nieuwe fietsenparkings, met in totaal 1.300 parkeerplaatsen. De werken starten tijdens de tweede helft van dit jaar met de bouw van een nieuwe en brede toegangsbrug over de Vondelbeek, aan de achterkant van het station.

Het station van Dendermonde is voor de regio een belangrijk vervoersknooppunt. Op een weekdag nemen gemiddeld vijfduizend reizigers er één van de tweehonderd treinen. Zo rijden er vanuit Dendermonde elk uur rechtstreekse treinen van en naar Brussel, Gent, Mechelen, Kortrijk en Sint-Niklaas.

Nieuwe brug over Vondelbeek

Tijdens de tweede helft van dit jaar start NMBS de werken aan de achterkant van het station, ter hoogte van Sint-Gillis, met de bouw van een nieuwe toegangsbrug over de Vondelbeek. Die komt in de plaats van de huidige brug, die zal worden gesloopt. Tegelijkertijd voert Infrabel in het station een aantal voorbereidende werken uit voor de bouw van de passerelle over de sporen en vernieuwt het stapsgewijs de wissels (kant Gent) en de bovenleiding ter hoogte van de wissels en de perrons. Deze infrastructuurwerken worden geïntegreerd in de stationswerken van NMBS.

Twee nieuwe fietsenparkings

Na de zomer start NMBS met de bouw van twee nieuwe overdekte fietsenparkings aan het station. Deze zullen samen plaats bieden aan 1.300 fietsen, bromfietsen en buitenmaatse fietsen. Dat zijn 300 bijkomende plaatsen ten opzichte van de huidige fietsenparkings. De fietsenparking vooraan krijgt een duizendtal plaatsen, de parking achteraan driehonderd. Een deel van de fietsenparking vooraan, goed voor een honderdtal plaatsen, zal worden afgesloten en enkel toegankelijk zijn voor reizigers met een MOBIB-kaart.

Meer comfort en beter toegankelijk

Vanaf volgend jaar, en dat tot en met 2032, maken NMBS en Infrabel het station autonoom toegankelijk. Daardoor zullen ook reizigers die minder goed mobiel zijn of geladen met zware bagage of een kinderwagen in alle comfort de trein kunnen nemen.

De perrons worden daarvoor met bijna een halve meter verhoogd, waardoor het voor het alle reizigers eenvoudiger wordt om in en uit de trein te stappen. Verder krijgen de perrons een volledige make-over. Ze worden overdekt met luifels, er komen nieuwe schuilhuisjes, zitbanken, LED-verlichting en geleidelijnen voor blinden en slechtzienden.

Boven de sporen komt er een passerelle. Die komt in het midden van de perrons, ter hoogte van de nieuwe brug over de Vondelbeek en de nieuwe fietsenparkings. Het gaat om een overdekte voetgangersbrug, met een lift, een roltrap en een trap naar elk perron. Van zodra de passerelle klaar, verdwijnt de huidige onderdoorgang.

De werken zullen in verschillende fasen worden uitgevoerd. Eerst wordt de passerelle gebouwd en in gebruik genomen. Daarna starten de werken aan de perrons. Pas als het ene perron zal zijn afgewerkt, starten de werken aan het volgende perron. Op die manier blijft de treindienst gegarandeerd en de hinder voor de reizigers beperkt.

Frédéric Petit

Woordvoerder Infrabel