Vernieuwing M6-dubbeldekstreinen volop aan de gang

Bijna twintig jaar nadat ze hun opwachting maakten op het Belgische spoor keren de M6-dubbeldeksrijtuigen terug naar de werkplaats voor een verregaande onderhoudsbeurt. Tijdens dat 45 dagen durende onderhoud zullen de teams van de NMBS-werkplaats van Cuesmes, in de provincie Henegouwen, het materieel onderwerpen aan een volledige technische revisie en modernisering, die ook zorgt voor meer comfort voor de reiziger.

Tegen 2032 vernieuwt NMBS de helft van haar vloot. Hiervoor worden enerzijds 750 nieuwe M7-dubbeldeksrijtuigen geleverd, maar worden anderzijds ook bestaande rijtuigen gemoderniseerd.

Sinds 2018 voeren de medewerkers van de centrale werkplaats van Cuesmes een uitgebreid moderniserings- en onderhoudsprogramma uit op de 492 M6-rijtuigen. Deze dubbeldeksrijtuigen worden voornamelijk ingezet voor de treinverbindingen tussen de grote steden en zijn ontworpen voor een levensduur van veertig jaar. De levering ervan startte in 2001, wat betekent dat de meeste rijtuigen stilaan de helft van hun levensduur hebben bereikt. Tijd dus om het meest voorkomende rijtuig in de huidige vloot van NMBS terug te roepen naar de werkplaats voor een volledige revisie. 136 gerenoveerde rijtuigen hebben de werkplaats al verlaten, zodat ze opnieuw twintig jaar lang kunnen worden ingezet.

Meer veiligheid en comfort

Het programma omvat vijftien fasen waarbij alle onderdelen van de trein een technische revisie ondergaan om zo de best mogelijke veiligheidsomstandigheden te garanderen. De draaistellen (de karretjes die de assen dragen) worden volledig nagekeken, de remmen worden gecontroleerd en bijgesteld en ook de systemen voor het openen en sluiten van de deuren worden gereviseerd.

Om het comfort van de reizigers te verbeteren wordt ook de uitrusting van de trein gemoderniseerd. ​ Origineel beschikt één M6-rijtuig over zes stopcontacten, aan de uiteinden van het stel. Deze worden vooral gebruikt voor de schoonmaak- en onderhoudstoestellen die de NMBS-medewerkers gebruiken. Dit beperkte aantal stopcontacten voldoet echter niet meer aan de huidige behoeften van de reizigers, die van hun treinreis vaak gebruik maken om op hun laptop te werken of hun mobiele telefoon op te laden. Daarom wordt nu in elk rijtuig een veertigtal stopcontacten geplaatst. Ook de zetels worden vernieuwd, met nieuw schuim aan de binnenkant en een nieuwe bekleding aan de buitenkant. Daarnaast worden ook de vloerbekleding en de signaletica vervangen.

Er wordt bijzondere aandacht besteed aan hergebruik: onderdelen die niet opnieuw in de rijtuigen worden ingebouwd, krijgen elders een tweede leven of worden gerecycleerd.

Interne expertise

Elk rijtuig blijft voor deze vernieuwing 45 dagen in de werkplaats. Die tijd is nodig om alle noodzakelijke verrichtingen uit te voeren. Dit programma werd volledig uitgewerkt door de multidisciplinaire teams van NMBS. Hun expertise wordt zodanig ingezet dat de tijd waarin de rijtuigen niet kunnen worden gebruikt voor de treindienst zo beperkt mogelijk is, en dat zonder in te boeten op de veiligheid. Elk jaar worden zo’n zeventig rijtuigen vernieuwd, zodat ze opnieuw twintig jaar kunnen worden ingezet. In 2029 zullen alle M6-dubbeldeksrijtuigen zijn vernieuwd.

Bij de vernieuwing van de M6-rijtuigen zijn 260 NMBS-medewerkers betrokken, zowel direct als indirect. Het gaat om monteurs, techniekers, ingenieurs, logistiek medewerkers, schilders en zelfs stoffeerders. De verschillende stappen werden ontwikkeld door de ondersteunende diensten van de site van Cuesmes en Brussel, die ook toekijken op het goede verloop ervan. Om dit gigantische programma tot een goed einde te brengen, werden er sinds 2022 al 85 bijkomende personeelsleden aangeworven. NMBS zoekt haar nieuwe profielen en competenties vooral in de regio van de werkplaats. Op die manier kan NMBS de intern aanwezige competenties aanvullen en tegelijk voor een positieve impact zorgen op de lokale werkgelegenheid.

Website preview
Renovatieprogramma van onze M6-rijtuigen in de werkplaats van Cuesmes
🚆✨ Het renovatieprogramma van onze M6-rijtuigen verlengt hun levensduur niet alleen met gemak met 20 jaar, maar voorziet ook heel wat verbeteringen voor all...

www.nmbs.be