NMBS krijgt Europese subsidie voor ETCS

20 juli 2021 - NMBS krijgt van het Europese agentschap INEA 3,875 miljoen euro subsidie als steun voor de uitrusting van 155 M7-stuurposten met ETCS level 2, baseline 3. Het gaat concreet om 65 Bdx (stuurposten zonder tractie) en 90 Bmx (stuurposten met tractie), besteld binnen het kader van de raamovereenkomst voor M7-dubbeldektreinen afgesloten met het consortium Bombardier/Alstom.

Het agentschap CINEA, opgericht door de Europese Commissie, besliste om NMBS financieel te steunen in de verdere implementatie van het veiligheidssysteem ETCS voor haar vloot. Naast een eerder toegekende subsidie van 2,4 miljoen euro voor de upgrade van vier (niet M7-)voertuigen naar ETCS level 2, baseline 3, is dit een volgende subsidie die INEA toekent aan NMBS.

Deze stuurposten zullen vanaf 2e semester 2021 gedurende 2 jaar geleverd worden en zijn bedoeld om in België te rijden, maar kunnen op termijn ook de grens oversteken naar Luxemburg, Nederland en Duitsland. Zij zullen ingezet worden ter vervanging van oude stuurposten die omwille van technische of economische redenen, niet kunnen worden uitgerust met een meer geschikt ETCS-systeem. De uitrusting van ETCS op deze M7-stuurposten draagt dus bij tot een verhoogde interoperabiliteit op het Europese net en verhoogt verder de efficiëntie en veiligheid van het treinverkeer.