NMBS investeert elk jaar tot veertig miljoen euro in de kleinere stations

Vernieuwingswerken voor meer comfort, toegankelijkheid en intermodaliteit

NMBS gaat tot en met 2032 elk jaar tussen de dertig en veertig miljoen euro investeren in de kleinere stations. Het betreft onder meer investeringen om de stations toegankelijker te maken, nieuwe schuilhuisjes, zitbanken, verlichting, stationsklokken en signaletica te plaatsen en de fiets- en autoparkings uit te breiden. De investeringen maken deel uit van het Openbaredienstcontract dat NMBS heeft afgesloten en komen bovenop de investeringen in de grote en middelgrote stations. Door ook in de kleine stations te investeren zorgt NMBS ervoor dat het comfort van àl haar reizigers erop vooruitgaat, ongeacht waar zij de trein nemen.

NMBS telt 555 stations, waarvan 20 grote, 80 middelgrote en 455 kleinere. De kleinere stations zijn de stations waar elke week minder dan 10.000 reizigers de trein nemen. In de middelgrote stations zijn dat er tot 60.000, in de grote tot 500.000. Tachtig procent van de reizigers neemt de trein in de honderd grootste stations. De overige twintig procent doet dat in de 455 kleinere stations.

Meer comfort

Concreet krijgen de kleinere stations een uniforme perronuitrusting. Het gaat onder meer om nieuwe schuilhuisjes, zitbanken, vuilnisbakken, signaletica, stationsklokken en verlichte informatieborden. De steenslag die nog op een aantal perrons ligt, wordt vervangen door gietasfalt. De stations krijgen ook totems, die ze doen opvallen in het straatbeeld. De verlichting op de perrons en de parkings wordt verder vervangen door LED-verlichting, zodat tegen 2030 alle stations hierover beschikken.

Om ervoor te zorgen dat reizigers hun fiets of wagen eenvoudig en comfortabel kunnen parkeren aan het station, worden de fiets- en autoparkings uitgebreid en vernieuwd. Over heel het land wordt het aantal fietsparkeerplaatsen tegen 2032 met dertig procent uitgebreid, het aantal autoparkeerplaatsen met zeven procent.In heel wat kleinere stations zijn de afgelopen jaren al werken uitgevoerd en zijn bijvoorbeeld de perronuitrusting en fiets- en autoparkings vernieuwd. Een werk dat de komende jaren wordt verdergezet dankzij de middelen die zijn toegezegd in het Openbaredienstcontract. Zowel dit als volgend jaar wordt elk jaar in een honderdtal kleinere stations werken uitgevoerd.

Autonoom toegankelijk

Tegen 2032 verdubbelt NMBS quasi het aantal stations dat autonoom toegankelijk is, tot 176 in totaal. Het gaat om de stations waar zeven op de tien reizigers de trein neemt. Een station is autonoom toegankelijk wanneer alle perrons er zijn verhoogd en bereikbaar zijn met een lift of helling, er voor blinden en slechtzienden geleidelijnen zijn en minstens één ticketautomaat voor iedereen vlot bereikbaar is. De focus ligt hier vanzelfsprekend op de grotere stations, om op die manier de meeste reizigers te bereiken. Toch zullen tegen 2032 zo’n 120 kleinere stations autonoom toegankelijk zijn. Nu zijn dat er tachtig.

Leven in het station

In veertig kleinere stations waar er niet langer een loket is in het stationsgebouw, zijn in 2023 zowel op het vlak van veiligheid als onderhoud de nodige investeringen gebeurd om ervoor te zorgen dat de wachtzaal en het sanitair toegankelijk blijven voor de reiziger, en dat vanaf de eerste trein van de dag tot ’s avonds. Voor al deze stations is in samenspraak met het lokale bestuur voor de vrijgekomen ruimte een nieuwe invulling gevonden of wordt deze nog gezocht. Zo kwam er in de vroegere lokettenruimte in Ternat een barbier, in Lede een fietswinkel of in Rochefort-Jemelle een horecazaak.

NMBS heeft voor haar eigen dienstverlening (wachtzaal, sanitair en loket) niet langer overal grote stationsgebouwen nodig. Voor ruimtes die niet langer worden gebruikt, gaat NMBS actief op zoek naar een nieuwe invulling. Iets wat zowel voor het gebouw, de reizigers als de buurtbewoners een goede zaak is en zorgt voor leven in het station en de stationsbuurt.

Dimitri Temmerman

Dimitri Temmerman

Woordvoerder, NMBS

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.