NMBS gaat rechtstreekse treinen met reservatie testen van en naar de kust

Proefproject tijdens het weekend van 5 en 6 juni 2021

NMBS zet tijdens het weekend van 5 en 6 juni 2021 rechtstreekse reservatietreinen in van en naar de kust. Het gaat om een proefproject met het oog op een eventuele uitrol van dit nieuwe product tijdens de zomervakantie, naast het gebruikelijke treinaanbod. Deze treinen – genaamd ‘De Kust-Express’ – zijn rechtstreekse treinen die niet stoppen in de tussenliggende stations. Ze zijn dus sneller dan de klassieke treinen. Treinreizigers kunnen vanaf 27 mei via de NMBS-website reserveren voor deze treinen. Een reservatie is nodig bovenop het normale treinticket en kost 1 euro per persoon en per rit.

De rechtstreekse treinen met reservatie vullen het gebruikelijke aanbod aan en stoppen niet voor hun eindbestemming. Dit nieuwe product dat nu getest wordt, biedt een antwoord op de vraag van dagjestoeristen, waaronder gezinnen, die hun uitstap naar zee vooraf willen plannen en zeker willen zijn van hun plaats op een rechtstreekse trein.

Dit potentiële aanbod vult dus het klassieke treinaanbod aan, waarbij verschillende categorieën van reizigers (pendelaars, studenten, occasionele reizigers,…) op eenzelfde traject in verschillende stations in- en uitstappen, en waarvoor een reservatie niet wordt overwogen. Op deze treinen werken met een reservatiesysteem zou namelijk een grote beperking zijn op de flexibiliteit van het hele Belgische treinsysteem, dat reizigers de vrijheid geeft de trein te nemen die ze willen, wanneer ze dat willen,

De reizigers zullen dus altijd de keuze hebben tussen een trein zonder reservatie die stopt in verschillende stations en een trein met reservatie die rechtstreeks rijdt.

Dit nieuwe product werd voorgesteld aan de burgemeesters van de kuststations en aan de provincie West-Vlaanderen, die positief reageerden op de lancering van het proefproject.

20 treinen per dag: 10 heen en 10 terug

Concreet zullen er zowel zaterdag 5 als zondag 6 juni twintig reservatietreinen rijden. Het gaat om tien treinen ’s ochtends richting de kust en tien treinen ’s avonds vanaf de kust. De treinen vertrekken ’s ochtends in Antwerpen-Centraal, Brussel-Zuid, Gent-Sint-Pieters en Luik-Guillemins (4 stations van waaruit een groot aantal reizigers de trein neemt richting kust) en komen aan in Blankenberge, De Panne, Knokke en Oostende, waar ze ’s avonds ook vertrekken.

Reizigers moeten vooraf reserveren en over een geldig vervoersbewijs beschikken. Begeleide kinderen jonger dan 12 jaar reizen dienen niet over een vervoersbewijs te beschikken, maar dienen eveneens te reserveren aan een tarief van 1 euro.

Dankzij de reservatietreinen kan er beter worden geanticipeerd en kunnen de reizigersstromen naar de verschillende kustbestemmingen beter worden gespreid. Daarbij is er ook een nauwkeurig beeld van het aantal reizigers op deze treinen.

Uit een studie van Westtoer blijkt dat tijdens de zomervakantie 13% van alle aankomsten aan de Belgische kust gebeurt met de trein (aantal dagjestoeristen in 2019). En dat de dagjestoeristen vooral komen uit de provincies die zich het dichtst bij de kust bevinden. Het gebruik van de trein bedraagt maximum 30% voor de dagjestoeristen in Oostende, 29% voor Blankenberge, 9% voor Knokke en 6% voor De Panne.

Reserveren voor het weekend van 5 en 6 juni kan vanaf 27 mei

Reserveren voor de rechtstreekse treinen kan vanaf vandaag op de NMBS-website. Met een reservatie zijn reizigers zeker van hun plek op de trein, al blijven ze vrij te kiezen waar op de trein ze zullen gaan zitten.

De lijst met de rechtstreekse treinen is beschikbaar op de website van NMBS en de treinen zijn ook zichtbaar in de routeplanner.

Met de rechtstreekse reservatietreinen ben je sneller op je bestemming dan met een klassieke IC-trein. De reservatietreinen stoppen onderweg niet en rijden rechtstreeks naar hun eindbestemming. Wie bijvoorbeeld van Antwerpen-Centraal naar Blankenberge wil, is met de reservatietrein 33 minuten sneller dan met een IC-trein. Wie van Brussel naar De Panne wil, doet dat 46 minuten sneller.

Reizigers die een reservatietrein willen nemen, wordt gevraagd minstens 15 minuten voor het vertrek van de trein in het station te zijn. NMBS-personeel zal voor het betreden van het perron vragen het reservatiebewijs te tonen. Elke reiziger dient ook een geldig vervoersbewijs te hebben.

Indien dit proefproject een positieve evaluatie krijgt, kunnen er ook tijdens de zomervakantie treinen met reservatie van en naar de kust rijden.

Drukteplan

NMBS blijft ook de nodige veiligheidsmaatregelen nemen, volgens het sanitair protocol, voor de treinen van en naar de toeristische bestemmingen, waaronder ook de kust. Tijdens de weekends en schoolvakanties kan het – zeker wanneer het mooi weer wordt – druk worden op deze bestemmingen.

Georges Gilkinet, Vicepremier en minister van Mobiliteit : "Nu de zomer voor de deur staat en we stilaan onze vrijheid terugvinden, kunnen we opnieuw volop genieten van onze favoriete toeristische bestemmingen, zoals de Belgische kust. Ik heb NMBS gevraagd om bijkomende rechtstreekse treinen in te leggen naar verschillende kustbestemmingen, zodat mensen aangemoedigd worden en in de beste omstandigheden kunnen reizen. Tijdens het weekend van 5 en 6 juni kunnen er nog meer mensen met familie of vrienden naar zee reizen, met snellere, en comfortabelere treinen zonder tussenstops en met gegarandeerde plaatsen. Op basis van deze ervaring kunnen we dan snel beslissen over extra zomeraanbod.”

Voor de minister van Mobiliteit is dit proefproject een ideale manier om extra treinaanbod naar de kust te onderzoeken, bovenop het gebruikelijke aanbod. De minister wil zo de trein stimuleren als aantrekkelijker alternatief voor de auto. Na een evaluatie van dit bijkomende aanbod voor treinen zonder tussenstops en met gegarandeerde plaatsen willen de minister en NMBS de voor- en de nadelen van deze formule bekijken en onderzoeken of dit aanbod ook tijdens de zomer kan worden uitgerold.

Bart Crols

Bart Crols

Woordvoerder, NMBS

 

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.