Nieuwe passerelle van 150 ton in station Diest op juiste plaats gehesen

Belangrijke stap in het autonoom toegankelijk maken van het station

Het station van Diest zal voor wie er vanaf maandag de trein neemt een compleet ander uitzicht hebben. Dit weekend wordt namelijk de passerelle, ofwel de nieuwe voetgangersbrug over de sporen geplaatst. Dat gebeurt met twee grote kranen, die de drie brugdelen op de juiste plaats hijsen. Het is onder meer dankzij de passerelle, die naar elk perron een lift krijgt, dat het station tegen eind volgend jaar autonoom toegankelijk wordt.

De vernieuwingswerken aan de perrons in Diest gingen in oktober 2023 van start. Sindsdien werden zowel de helft van perron 1 als van perron 2-3 met bijna een halve meter verhoogd. Perron 1 werd ook verlengd, in de richting van de autoparking.

Passerelle eind oktober in gebruik

De afgelopen maanden verschenen ook vier betonnen zuilen op en naast de perrons. Het is op deze zuilen dat dit weekend de passerelle, bestaande uit drie delen en met een gewicht van in totaal zo’n 150 ton, wordt bevestigd. Ook de trappen die de passerelle met de perrons zullen verbinden worden dit weekend op de juiste plaats gehesen.

Eind oktober wordt de passerelle in gebruik genomen. Vanaf dan kunnen de reizigers in Diest de trein nemen op de eerste vernieuwde perronhelften. De werken schuiven dan op naar de andere helft van beide perrons. Ook de oude voetgangersbrug wordt dan afgebroken.

Autonoom toegankelijk

NMBS en Infrabel investeren samen 9,5 miljoen euro in de vernieuwing van het station van Diest, met de steun van het Europese RRF-fonds (The Recovery and Resilience Facility). Behalve de bouw van de passerelle en de installatie van de liften, worden de perrons met bijna een halve meter verhoogd. Verder krijgen de perrons een volledige make-over: ze worden overdekt met luifels, er komen nieuwe schuilhuisjes, LED-verlichting en geleidelijnen voor blinden en slechtzienden.

Dankzij deze werken zorgen NMBS en Infrabel ervoor dat het station van Diest autonoom toegankelijk wordt. Voor de reizigers wordt het gemakkelijker om de perrons te bereiken en in en uit de trein te stappen. Dat geldt ook voor wie minder goed mobiel is, geladen is met zware bagage of een kinderwagen bij zich heeft. In Diest kan nu al zeven dagen op zeven assistentie worden aangevraagd.

Geen treinen tussen Aarschot en Hasselt

Onder meer door deze werken, maar ook door belangrijke infrastructuurwerken van Infrabel in Aarschot (vernieuwing van wissels), Langdorp (werken voor de nieuwe fiets- en voetgangerstunnel) en Testelt (vernieuwing van sporen en overweg Stationsstraat), rijden er zowel dit als volgend weekend in beide richtingen geen treinen tussen Aarschot en Hasselt. Om de hinder voor de reizigers zoveel mogelijk te beperken, voorziet NMBS een aangepaste treindienst en zet ze ook vervangbussen in. Deze stoppen behalve aan de stations van Aarschot en Hasselt ook aan het station van Diest. Een aantal bussen stopt in Langdorp, Testelt, Zichem en Schulen. Reizigers kunnen gebruik maken van de vervangbussen op vertoon van een geldig NMBS-vervoersbewijs. Net zoals op de trein vinden er op de bussen ticketcontroles plaats.

Reizigers krijgen de raad de online reisplanner van NMBS te raadplegen. Deze houdt rekening met de aangepaste treindienst en toont ook de vertrektijden van de vervangbussen.

Metamorfose van volledige stationsomgeving

De vernieuwing van de perrons kadert in een volledige herontwikkeling van de stationsomgeving. Samen met partners De Lijn, het Agentschap Wegen en Verkeer, de Vlaamse Milieumaatschappij, Interleuven, de stad Diest en de provincie Vlaams-Brabant werken NMBS en Infrabel aan een intermodaal en toegankelijk vervoersknooppunt.

In dat kader werd al een nieuwe overdekte fietsparking geopend, een nieuw busstation ingehuldigd en werd het stationsplein heraangelegd.

Een simulatiebeeld van de nieuwe passerelle, met een lift en een trap naar elk perron.
Een simulatiebeeld van de nieuwe passerelle, met een lift en een trap naar elk perron.
Dimitri Temmerman

Dimitri Temmerman

Woordvoerder, NMBS
Frédéric Petit

Frédéric Petit

Woordvoerder Infrabel

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.