Neen, NMBS biedt geen treinkaart aan voor 2 euro

NMBS waarschuwt voor frauduleuze berichten op sociale media

NMBS stelt vast dat er opnieuw frauduleuze berichten circuleren via de sociale media. Het gaat om zogezegde promoacties voor de trein, waarbij de fraudeurs proberen bankgegevens te ontfutselen van hun slachtoffers. NMBS wil hiervoor waarschuwen en vraagt haar reizigers enkel te vertrouwen op communicatie via haar officiële kanalen. Ze heeft voor deze berichten al klacht ingediend bij de bevoegde autoriteiten en neemt ook telkens contact op met de sociale mediakanalen om ze te verwijderen. Maar ondanks dat blijven de berichten echter opnieuw opduiken.

In één van de berichten op Facebook wordt zogezegd voor 2 euro een cadeaukaart aangeboden waarmee een jaar lang ‘gratis’ met de trein kan worden gereisd. Het gaat hier om fraude. NMBS raadt iedereen aan niet in te gaan op de zogezegde aanbieding, en zeker geen persoonlijke gegevens of bankgegevens in te voeren.

Een voorbeeld van een bericht dat circuleert. Het gaat hier om fraude.
Een voorbeeld van een bericht dat circuleert. Het gaat hier om fraude.

Hoe herken je een echt bericht?

NMBS communiceert enkel via haar officiële kanalen. Dat betekent via de NMBS-website of haar eigen sociale mediakanalen. Wie twijfelt over een aanbieding of de echtheid van een bericht, stelt zich best de volgende vragen:

  • Is dit bericht onverwacht of is de boodschap vreemd? Wees voorzichtig als de communicatie onverwacht of niet relevant is, of als het aanbod onwaarschijnlijk of ongebruikelijk lijkt.
  • Naar waar leidt de link? Beweeg je muis over de link of knop zonder te klikken. Komt de domeinnaam (het adres van de webpagina) overeen met die van NMBS?
  • Is de webpagina beveiligd? NMBS zal je nooit om persoonlijke gegevens vragen via een openbare of onveilige pagina. Controleer of het begin van de URL begint met https:// en of het pictogram een gesloten slotje is.

Bij twijfel kan ook contact worden opgenomen met NMBS. Dat kan via de website, de sociale media of telefonisch via het nummer 02 528 28 28. Wie in de val is gelokt en kredietkaartgegevens heeft doorgegeven, raden we aan onmiddellijk Cardstop te verwittigen en contact op te nemen met de politie.

Bart Crols

Bart Crols

Woordvoerder, NMBS

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.