Eerste elektrische trein op spoorlijn Mol - Hamont

Elektrificatie biedt tal van voordelen voor reizigers uit Kempen en Limburg

10 juni 2021 - Georges Gilkinet (federaal minister van Mobiliteit), Lydia Peeters (Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken), Sophie Dutordoir (CEO NMBS), Benoît Gilson (CEO Infrabel), Christian Faure (Afdelingshoofd CEF Transport, CINEA, Europese Commissie) en de burgemeesters van Mol, Lommel, Pelt en Hamont-Achel hebben vandaag (donderdag 10 juni 2021) de nieuwe geëlektrificeerde spoorlijn Mol - Hamont officieel geopend. De spoorlijn werd ingereden met de 1ste elektrische trein van Mol tot Neerpelt (niet tot Hamont om zo de normale treindienst voor de reizigers niet te verstoren). Dankzij de elektrificatie kan NMBS vanaf maandag 14 juni het treinaanbod uitbreiden en ook elektrische treinen inzetten tussen Mol en Hamont.

Nieuwe geëlektrificeerde spoorlijn en 3 nieuwe tractieonderstations

In het najaar van 2018 is Infrabel gestart met elektrificatiewerken van de spoorlijn Mol - Hamont (lijn 19) die gefaseerd en baanvak per baanvak werden uitgevoerd. In totaal werden er 830 bovenleidingspalen geplaatst en 200 km aan draden en kabels voor de bovenleiding afgerold.

Verspreid over de 33 km lange spoorlijn heeft Infrabel in Lommel, Neerpelt en Hamont ook 3 nieuwe tractieonderstations gebouwd. Zij zetten hoogspanning om in bruikbare spanning (3.000 Volt gelijkspanning) voor het treinverkeer. Vanuit het onderstation loopt de omgezette tractiestroom via de bovenleiding naar de treinen zodat die elektrisch kunnen rijden.

De voorbije maanden vonden er, naast de laatste afwerkingen, verschillende controles en testen plaats van de nieuwe bovenleiding op het volledige traject (33 km), waarna de spoorlijn eind mei veilig onder spanning kon worden gezet. Na de nodige testritten is de geëlektrificeerde lijn 19 nu klaar voor commercieel gebruik.

Daarnaast heeft Infrabel ook een aantal spoorwerken uitgevoerdzoals o.a. de bouw van twee nieuwe wissels in Balen Werkplaatsen (Lommel) en 115 meter spooraanleg in Hamont, De leuningen van 5 bruggen op het traject van de spoorlijn werden vervangen en/of aangepast in functie van de veiligheid.

Duurzame investering in een betere mobiliteit voor de Kempen en Limburg

De totale investering voor de elektrificatiewerken op de spoorlijn Mol - Hamont bedraagt 30,9 miljoen euro, waarvan een deel (40%) wordt gesubsidieerd door Europa. De elektrificatie betekent een belangrijke investering voor de mobiliteit in de Kempen en Limburg, is milieuvriendelijk en komt de stiptheid ten goede.

Dankzij de 33 km nieuwe bovenleiding tussen Mol en Hamont is nu 5.907 km aan hoofdsporen of ongeveer 90% van het Belgische netwerk geëlektrificeerd. Het Belgische spoorwegnet behoort zo tot de top van Europa op het gebied van elektrificatie.

Treinaanbod wordt uitgebreid

Dankzij de elektrificatie kan NMBS vanaf maandag 14 juni elektrische treinen inzetten tussen Mol en Hamont, waardoor ze voor de reiziger ook het treinaanbod kan uitbreiden:

  • Vanaf maandag zal 40% van de IC-treinen tussen Antwerpen-Centraal en Hamont rijden met elektrische dubbeldekstreinen. Deze treinen zullen elk meer dan 800 zitplaatsen tellen, wat bijna 10% meer is dan op de huidige dieseltreinen.
  • Op weekdagen rijden er vanaf maandag elke dag twee P-treinen tussen Neerpelt en Brussel-Zuid. Het gaat om één trein ’s ochtends vanuit Neerpelt (6u56) richting Brussel-Zuid (9u00) en om één trein ’s avonds vanuit Brussel-Zuid (17u00) richting Neerpelt (19u02). Deze treinen stoppen onder meer in Overpelt, Lommel en Mol.
  • Vanaf zondag 20 juni vertrekken de twee studententreinen richting Leuven en Heverlee voortaan in Hamont in plaats van in Mol. Deze vertrekken in Hamont om 17u50 en 18u50 en stoppen onder meer in Neerpelt, Overpelt, Lommel, Mol, Geel, Herentals, Lier en Mechelen-Nekkerspoel. Tijdens de vakantieperiodes rijden deze treinen niet.

Treinreizigers kunnen de nieuwe dienstregeling nu al raadplegen via de routeplanner van NMBS. Dat kan online, via de NMBS-website of -app.

Elektrificatiewerken tussen Mol en Hasselt op schema

Intussen werkt Infrabel ook verder aan de elektrificatie van de spoorlijn 15 tussen Mol en Hasselt. Deze werkzaamheden zijn ruim twee jaar geleden gestart en verlopen momenteel volgens planning. In totaal worden er 1.250 nieuwe bovenleidingspalen geplaatst, 58 km aan bovenleiding geïnstalleerd waarvoor meer dan 300 km aan kabels en draden worden afgerold.

Er worden ook twee nieuwe tractieonderstations in Leopoldsburg en op de grens Houthalen/Zolder en één nieuwe sectioneerpost in Hasselt (spoorvertakking Zonhoven) gebouwd. Daarnaast zullen de verschillende bruggen (3 in Beringen en 1 in Zolder) op het spoortraject worden verhoogd.

Volgens de huidige planning zal de 38 km lange spoorlijn geëlektrificeerd zijn tegen eind 2022 waarna de treinen er elektrisch kunnen rijden. Het Limburgse spoorwegnet zal dan volledig elektrisch zijn voor wat de reizigerslijnen betreft. De totale geraamde investering voor deze elektrificatiewerken bedraagt 52,2 miljoen euro waarvan het Vlaams Gewest een deel (14,7 miljoen euro) bijdraagt.

Recent is Infrabel ook gestart met de elektrificatiewerken van de goederenspoorlijn Genk Goederen – Bilzen (lijn 21C). Deze werkzaamheden zijn gepland van midden mei 2021 tot eind maart 2022.

Investeringen in stations

In het station van Mol gaan NMBS en Infrabel de bestaande voetgangerstunnel onder de sporen verlengen tot aan de achterkant van het station (Keirlandse Zillen). Aansluitend vernieuwt NMBS daar ook de fietsenstalling en autoparking. Na de werken zal er aan de achterkant van het station plaats zijn voor 400 fietsen en 150 auto’s. De werken gaan van start in het najaar van 2022 en moeten eind 2024 zijn afgerond.

In het station van Hamont gaat NMBS samen met Infrabel het perron in 2022 verhogen tot 76 centimeter, wat ook de instaphoogte is van de nieuwste treinen. Voor de reizigers wordt het daardoor comfortabeler om in Hamont in en uit de trein te stappen. Samen met de verhoging wordt het perron ook verlengd. Daardoor zullen er in Hamont langere treinen kunnen stoppen, waardoor het aantal zitplaatsen op de trein verder kan worden uitgebreid. ​

Federaal minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet: “Ik ben tevreden dat deze belangrijke werf afgerond werd. Elke euro die in het spoorvervoer wordt geïnvesteerd, verbetert de kwaliteit van de dienstverlening en steunt onze economie. De elektrificatie van deze lijn zorgt voor een betere dienstverlening aan de reiziger, een betere stiptheid en zorgt ook voor meer zitplaatsen: ik weet hoe belangrijk dat is voor de Limburgers! Een betere dienstverlening is dé manier om meer reizigers naar het spoor te lokken. Tegelijkertijd verminderen we het aantal dieseltreinen, die een hoge CO2-uitstoot hebben en veel fijnstof verspreiden. Wat NMBS en Infrabel hebben hier gedaan is goed voor onze mobiliteit en voor het milieu!”
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Deze elektrificatie is een belangrijke realisatie voor Vlaanderen. Hoewel de spoorwegen nog steeds een federale bevoegdheid zijn, hebben we vanuit Vlaanderen 11 spoorprioriteiten aangeduid, waar we ook een budget van 100 miljoen euro tegenoverstellen. De elektrificatie van Lijn 19 is daarbij een zeer belangrijke spoorprioriteit, want het zorgt voor een betere ontsluiting van het Noordwesten van Limburg, waardoor reizigers sneller én stipter naar Antwerpen kunnen sporen. Ik kan deze elektrificatie dan ook alleen maar toejuichen, maar evenzeer juich ik de lopende elektrificatiewerken aan de verbinding Mol – Hasselt toe. Ik hoop alvast dat deze snel kunnen opgeleverd worden, zodat we een bijkomende snelle verbinding tussen Limburg en Antwerpen kunnen realiseren.”
CEO Infrabel, Benoît Gilson: “Ik ben heel trots op onze teams die deze werken hebben uitgevoerd. Dankzij de financiële middelen van onze overheid en Europa en de goede samenwerking met de betrokken gemeenten hebben we dit belangrijke mobiliteitsproject voor de Kempen en Limburg kunnen realiseren. Deze elektrificatie biedt extra mogelijkheden aan NMBS, is milieuvriendelijk en goed voor de stiptheid… kortom, een win-win situatie voor onze samenleving.”
CEO NMBS, Sophie Dutordoir: “Nu NMBS op deze spoorlijn ook elektrische treinen kan inzetten, kunnen we voor belangrijke verbeteringen zorgen voor het treinaanbod in de regio. Vooral tijdens de spits zal de capaciteit van de IC-treinen tussen Antwerpen en Hamont worden verhoogd. Daarnaast rijden er vanaf maandag twee rechtstreekse piekuurtreinen tussen Neerpelt en Brussel en de twee studententreinen op zondagavond naar Leuven en Heverlee vertrekken vanaf volgende week in Hamont in plaats van in Mol. Een beter aanbod dus, niet alleen voor de reizigers die nu al de trein nemen op deze spoorlijn, maar ook voor de nieuwe reizigers die we hiermee kunnen aantrekken.”
Dimitri Temmerman

Dimitri Temmerman

Woordvoerder, NMBS
Frédéric Petit

Frédéric Petit

Woordvoerder Infrabel

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.