De Drielandentrein is klaar voor vertrek

De 'Drielandentrein' zal voor het eerst rijden op zondag 30 juni. Deze nieuwe rechtstreekse treinverbinding tussen België, Nederland en Duitsland zal onder andere de steden van Luik, Maastricht en Aken verbinden. De grensoverschrijdende verbinding in het hart van Europa is het resultaat van een samenwerking tussen NMBS en de spoorwegmaatschappijen Arriva en NS.

Vanaf nu zondag 30 juni rijdt de Drielandentrein dagelijks tussen de stations van Luik-Guillemins (BE), Bressoux (BE), Wezet (BE), Eijsden (NL), Maastricht Randwyck (NL), Maastricht (NL), Meerssen (NL), Valkenburg (NL), Heerlen (NL), Landgraaf (NL), Eygelshoven Markt (NL), Herzogenrath (D), Aken West (D) en Aken (D).

Drie landen doorkruisen met één vervoerbewijs

Een ticket voor de Drielandentrein is verkrijgbaar via alle verkoopkanalen van NMBS: website, app, verkoopautomaten en loketten.

De gebruikelijke tickets van NMBS zijn geldig voor elke bestemming van de Drielandentrein, ongeacht of het gaat om standaardtickets of tickets met verminderd tarief (Kids Ticket, Youth Ticket, Senior Ticket, Weekend Ticket, Verhoogde tegemoetkoming enz.). Ook de houders van een NMBS-abonnement naar Maastricht (Standard Abonnement, Student Abonnement, Student Multi) kunnen de Drielandentrein nemen om naar Maastricht te reizen.

De Drielandentrein verbindt de huidige treinverbinding tussen Luik-Guillemins en Maastricht met de reeds bestaande verbinding van Arriva tussen Maastricht en Aken. Doordat het materieel van Arriva vanaf 30 juni ook zal worden ingezet op het traject tussen Maastricht en Luik, hoeven de reizigers in Maastricht niet langer over te stappen en wordt een rechtstreekse verbinding gecreëerd tussen Luik en Aken. Hierdoor verdubbelt NMBS haar treinaanbod van en naar de Duitse stad. Vanaf 30 juni zullen er tussen Luik en Aken in beide richtingen twee treinen per uur rijden, de bestaande S41 en de nieuwe Drielandentrein, via Maastricht.

Internationale samenwerking

Deze nieuwe internationale verbinding is in feite een bestaande grensoverschrijdende verbinding die wordt doorgetrokken, en is een perfect voorbeeld van de samenwerking tussen verschillende spoorwegoperatoren.

De Drielandentrein rijdt met de treinen van Arriva, en ​ dat onder opeenvolgende veiligheidscertificaten: dat van NMBS voor het traject tussen Luik en Wezet (grens), van NS tussen Wezet en Maastricht en het certificaat van Arriva voor het laatste deel van het traject naar Aken.

Tussen Luik-Guilllemins en Maastricht bestaat het treinpersoneel uit bestuurders en treinbegeleiders van NMBS. De verbinding tussen Maastricht en Aken wordt dan weer verzekerd door personeel van Arriva.

NMBS is verheugd om als een van de drie spoorwegoperatoren mee haar schouders te kunnen zetten onder deze verbinding, in lijn met haar voortdurende inzet om internationale treinverbindingen te promoten als een duurzaam alternatief voor auto-, bus- en vliegreizen.

Dimitri Temmerman

Dimitri Temmerman

Woordvoerder, NMBS

 

 

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.